Uutinen
Seniorin itsearviointi tukemassa hyvinvointia – yli 750 arviointia reilussa vuodessa
25.6.2026
Keski-Suomen hyvinvointialueella viime vuonna käyttöön otettu Seniorin itsearviointi on löytänyt tiensä yhä useamman seniorin käyttöön. Reilussa vuodessa arviointeja on tehty jo noin 750 – ihan lupaava alku ihan uudelle toimintatavalle.
Arviointi auttaa pysähtymään oman arjen äärelle
Kyseessä on sähköinen itsearviointi, joka auttaa pysähtymään oman arjen äärelle. Se tukee oman toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tarkastelua sekä auttaa tunnistamaan arkeen vaikuttavia tekijöitä – myös sellaisia, jotka helposti jäävät huomaamatta.
Tärkeässä roolissa käyttöönotossa on ollut Seniorin hyvinvointineuvola, jonka kautta suuri osa senioreista on tavoitettu. Kun itsearviointi täytetään ennen hyvinvointineuvolan vastaanottoa, päästään tapaamisessa suoraan kiinni arjen kannalta merkityksellisiin asioihin.
Kokemukset kuluneelta vuodelta osoittavat, että pelkkä viestintä ei riitä – myös kohtaamiset ovat olleet avainasemassa. Kasvokkain käyty keskustelu madaltaa kynnystä ja auttaa hahmottamaan itsearvioinnin hyödyt. Monet itsearvioinnin tehneet seniorit ovatkin kuvanneet sitä itselleen merkitykselliseksi ja laajuudestaan huolimatta, yllättävän helposti täytettäväksi. Useampi on myös kertonut suositelleensa itsearviointia muille.
Jämsä on hyvä esimerkki innostuksen leviämisestä. Siellä viestiä on viety aktiivisesti eteenpäin niin hyvinvointineuvolan kuin seniorien omasta toimesta. Kesäkuun alussa järjestetyssä Suvitapaamisessa yksi seniori pyysi käyntikortteja koko kävelyporukalleen – pieni, mutta merkityksellinen hetki, joka kertoo paljon siitä, miten tieto ja innostus voi siirtyä eteenpäin.
Arviointi tuottaa myös anonyymiä tietoa
Seniorin itsearviointi hyödyttää ensisijaisesti tekijäänsä, mutta jokainen arviointi tuottaa myös arvokasta, anonyymiä tietoa hyvinvointialueen ja kuntien palvelujen kehittämiseen. Jo nyt esiin on noussut esimerkiksi asumisen esteettömyyteen liittyviä teemoja, joihin voidaan tarttua ennakoivasti.
Itsearviointi on tarkoitettu kaikille senioreille – myös niille, joiden arki sujuu hyvin. Se tarjoaa hyvän lähtökohdan oman tilanteen seuraamiseen. Arviointi kannattaa tehdä jo vaikka heti eläkkeelle jäädessä, jolloin omaa toimintakykyä ja hyvinvointia voi lähteä seuraamaan pitkällä aikavälillä. Arviointi on suositeltavaa tehdä vähintään kahden vuoden välein, jolloin uusi arviointi on verrattavissa edelliseen.
Kannusta läheistä tai kaveriakin täyttämään itsearviointi
Seuraava askel Seniorin itsearvioinnin suhteen on yksinkertainen: viedään viestiä yhdessä eteenpäin. Kannustetaan läheisiä ja tuttavia kokeilemaan itsearviointia, ja pidetään huolta, että tieto tavoittaa mahdollisimman monen seniorin Keski-Suomessa. Samalla on myös tärkeätä, että hyvinvointialue ja kunnat sekä esimerkiksi järjestöt ja seurakunnat yhdessä edistävät viestin viemistä. Näin kertyy arvokasta tietoa, jonka avulla palveluita ja toimintaa voidaan kehittää vastaamaan paremmin senioreiden todellisia tarpeita.
Pieni kesävinkki läheisille ja omaisille; mikäli arvioinnin tekeminen tuntuu seniorista itsestään teknisesti haastavalta, niin annetaan teknistä tukea, jotta tekemisestä tulee helppoa ja mieluisaa. Tässä vielä palaute arvioinnin tehneeltä seniorilta: “Ajattelin, että kysely on todella laaja ja melkein jätin vastaamatta. Onneksi nuorison kanssa katsoimme yhdessä, ja kysely olikin todella nopeasti käyty läpi”
Seniorin itsearvioinnin voi täyttää verkossa.
Keski-Suomen hyvinvointialueen RAI-tiimi